Utworzymy swój pierwszy program, korzystając z darmowego środowiska Dev-C++.
Po uruchomieniu programu należy stworzyć nowy plik wybierając Plik->Nowy->Plik źródłowy lub na skróty wciskając Ctrl N.
W utworzonym oknie wpiszemy nasz program:
int main(void) { return 0; }
Program wykona się tylko jeden raz i nie zrobi nic.Obraz powinien mignąć tzn wykona się nasz program i od razu zakończy. Wciśnij kombinacje Ctrl F9 aby skompilować kod i zbudować program wykonywalny, kompilator poprosi Cię o zapisanie pliku nadaj mu jakąś nazwę i lokalizacje gdzie ma go zapisać. W tym miejscu będzie znajdować się Twój kod w pliku z rozszerzeniem .cpp oraz plik wykonywalny utworzony z kodu przez kompilator z rozszerzeniem .exe.
Program należy umieścić w funkcji głównej (main) między nawiasami klamrowymi { }.
Pare słów o zmiennych, które będziemy nieustannie stosować.
Wszystkie dane jakie przetwarza komputer są zapisane jako liczby binarne tzn. za pomocą 0 albo1 . Podstawowe typy zmiennych to:
-
symbol ze znakiem - char - 8 bitowy przyjmuje wartości od -128 do 127 czyli 256 mozliwych wartości
-
symbol bez zanku – unsigned char - 8 bitowy przyjmuje wartości od 0 do 255 czyli 256 mozliwych wartości. Napis unsigned poprzedzający char oznacza że zmienna ma być bez znaku.
-
Całkowita ze znakiem – int – 16 bitowa od -32768 do 32767 czyli 65536 wartości
-
Całkowita bez znaku – unsigned int – 16 bitowa od 0 do 65535 czyli 65536 wartości
-
W skrócie dla wszystkich typów
-
unsigned char - 8 bits - 0 do 255
-
char - 8 bits - -128 do 127
-
enum - 16 bits - -32,768 do 32,767
-
unsigned int - 16 bits - 0 do 65,535
-
short int - 16 bits - -32,768 do 32,767
-
int - 16 bits - -32,768 do 32,767
-
unsigned long - 32 bits - 0 do 4,294,967,295
-
long - 32 bits - -2,147,483,648 do 2,147,483,647
-
Typy zmiennych zmiennoprzecinkowych
-
float - 32 bits - 3.4 * (10^-38) do 3.4 * (10^+38)
-
double - 64 bits - 1.7 * (10^-308) do 1.7 * (10^+308)
-
long double - 80 bits - 3.4 * (10^-4932) do 1.1 * (10^+4932)
W następnych programach będę dla czytelności kodu umieszczła komentarze, które są pomijane przez kompilator w procesie kompilacji. Komentarz umieszcza się za //
// komentarz
wtedy cały wiersz za znakiem // będzie komentarzem lub pomiędzy /* */
/* komentarz ma tyle wierszy i kolumn
aż go nie zamkniemy */
Jeszcze należało by wspomnieć o bibliotekach i deklarowaniu zmiennych.
Biblioteki mają rozszerzenie .h i umieszczamy je zawsze na poczatku kodu. Zawierają one wcześnie zadeklarowane funkcje. W przyszłości bedziemy tworzyć własne biblioteki ale obecnie bedziemy kożystać już z gotowych. Generalnie wygląda tak:
#include <nazwa_biblioteki.h> //biblioteka znajduje się w folderze include
lub
#include ”nazwa_biblioteki.h” //kompilator sprawdza czy biblioteka znajduje się w folderze //gdzie zapisaliśmy nasz plik z kodem
Deklarowanie zmiennych.
Znając już typy zmiennych utworzymy naszą pierwszą zmienną. Ogólnie wygląda to następująco:
<typ zmiennej> <nazwa zmiennej>;
W tym miejscu warto też wspomnieć o znaczniku końca lini ; bez niego kompilator powie nam że wkodzie jest błąd i nie będzie mógł go skompilować.
Np
char pierwsza_zmienna1;
Utworzyłem zmienną o typie char i nazwie pierwsza_zmienna1 w programie będziemy kozystać z nazw więc pisząc w przyszłości programy nadawajcie nazwy adekwatne do pełnionych przez nie funkcji. Nazwa nie może zaczynać się od cyfry.
Przykładowy program matematyczny
int main(void){ dana1 = 10; dana2 = 5; suma = dana1 + dana2; //wynik 10 + 5 = 15 iloczyn = dana1 * dana2; //wynik 10 * 5 = return 0; }
Napewno chciałbyś zobaczyć wynik sowjej pracy a nie tylko mignięcie. Dlatego przyda się mała modyfikacja.
#include <iostream>//funkcja printf #include <conio.h>//funkcja getch char iloczyn; char suma; char dana1,dana2; int main(void) { dana1 = 10; dana2 = 5; suma = dana1 + dana2; //wynik 10 + 5 = 15 iloczyn = dana1 * dana2; //wynik 10 * 5 = 50 printf("Wynik: %d \n", suma); //Funkcja drukuje tekst na ekranie podany w "" //zawiera on specjalne znaki %d i \n. //%d oznacza że w tym miejscu zostanie wpisana wartość //zmiennej suma w postaci dziesiętnej //natomiast \n oznacza koniec linii tekst jest pisany od nowej linii printf("%d \n", iloczyn); getch(); //program czeka tak długo aż nie zostanie wciśnięty //dowolny klawisz return 0; }
Sprawdź wszystko dokładnie sam pamiętaj że im więcej eksperymentujesz tym więcej się nauczysz.
« poprzednia |
---|