Robotyzacja.com

..robotyka wokół naszych myśli

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Regulamin sumo

Email Drukuj
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 

Zawody SUMO Robotów

Regulamin zawodów:


1. Mecz sumo (definicja)

Mecz sumo rozgrywany jest między dwoma drużynami, z których każda wystawia jednego robota zgodnie z zamieszczonymi w tej instrukcji zasadami. Celem meczu jest zdobycie punktu. Mecz toczy się w obrębie określonego zasadami ringu. Punkty przyznają sędziowie. Zasady przyznawania punktów zamieszczone są w dalszej części instrukcji.


{mosgoogle}

2. Wymagania dla robota

  • na starcie meczu robot musi mieć takie wymiary, aby zmieścił się w pudełku 200mm (szerokość) na 200mm (długość); wysokość nie jest ograniczona
  • kształt robota może być dowolny
  • robot może zmieniać kształt po rozpoczęciu meczu, nawet poza wymiary określone jako wymagane na początku meczu
  • robot nie może po rozpoczęciu meczu zmienić kształtu tak, że rozdzieli się fizycznie na 2 lub więcej części, chyba ze wymiar części nie przekracza 1cm3 (śruby, wkręty itp.) - naruszenie tej zasady powoduje przyznanie wygranej przeciwnikowi
  • waga robota nie może przekraczać 3kg
  • robot musi być autonomiczny
  • robot musi mieć wbudowany mechanizm umożliwiający zmianę swojego położenia dopiero 5 sekund po uruchomieniu przez operatora, po wydaniu komendy rozpoczęcia meczu przez sędziego
  • nie ma ograniczeń w doborze elementów, zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych używanych do zbudowania robota
  • robot musi być nazwany

dodatkowo zabronione jest:

  • zakłócanie pracy urządzeń elektronicznych w robocie drużyny przeciwnej poprzez wykorzystanie jakichkolwiek urządzeń zakłócających
  • używanie części które mogą w jakikolwiek sposób uszkodzić ring
  • używanie urządzeń mogących podpalić robota przeciwnika
  • używanie urządzeń przechowujących jakąkolwiek ciecz, pył czy gaz w celu późniejszego wykorzystania ich przeciw robotowi drużyny przeciwnej
  • używanie urządzeń wyrzucających jakiekolwiek przedmioty w kierunku robota przeciwnika
  • przyklejanie robota do powierzchni ringu przy wykorzystaniu jakichkolwiek przyssawek czy kleju

3. Wymagania stawiane polu rozgrywki

Przez obszar ringu rozumiemy zarówno okrąg ringu, jak również przestrzeń poza ringiem (zwana dalej zewnętrzną przestrzenią ringu).

  • ring ma wysokość 5cm i średnicę 154cm (mierzoną między najbardziej oddalonymi od siebie punktami linii oddzielającej okrąg ringu od obszaru zewnętrznego); powierzchnia wykonana jest z gumy
  • linie Shikiri są do siebie równoległe, mają kolor brązowy, szerokość 2cm i długość 20cm
  • ring zaznaczony jest białą linią grubości 5cm, przy czym przyjmujemy iż linia wchodzi w skład obszaru ringu
  • poza zewnętrzną krawędzią ringu musi być pozostawiona przestrzeń co najmniej 100cm

4. Prowadzenie meczu

  • każdy mecz składa się z 3 rund
  • drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 2 punkty w wygrywa mecz
  • jeśli mecz nie zakończy się w z góry określonym przedziale czasu, zwycięstwo przyznawane jest drużynie, która ma na swoim koncie punkt, a w przypadku remisu prowadzona jest dodatkowa runda, której zwycięzca zostaje zwycięzcą meczu

5. Rozpoczynanie, wstrzymywanie i zakończenie meczu

  • na znak sędziego reprezentanci drużyn wkraczają na ring i ustawiają swoje roboty za linią Shikiri (w dowolnym miejscu, w dowolny sposób)
  • po prawidłowym rozstawieniu robotów na znak sędziego reprezentanci drużyn uruchamiają roboty, po czym mają 5 sekund na opuszczenie obszaru ringu, zanim roboty zaczną funkcjonować
  • mecz może zacząć, zakończyć, wstrzymać i wznowić tylko sędzia

6. Czas trwania meczu

  • cały mecz (3 rundy) trwa 3 minuty
  • z czasu tego wyłączone są standardowe, 30 sekundowe przerwy pomiędzy poszczególnymi rundami
  • wszelkie inne, nieprzewidziane przerwy

7. Punktacja

Jeden punkt przyznawany jest drużynie gdy przed zakończeniem czasu meczu:

  • robot drużyny wypchnie robota drużyny przeciwnej z ringu (przy zachowaniu zasad zawartych w regulaminie)
  • robot drużyny przeciwnej w jakikolwiek sposób zetknie się z polem poza ringiem bez udziału robota drużyny
  • robot drużyny przeciwnej będzie stał nieruchomo przez 30 sekund
  • robot drużyny przeciwnej będzie wyraźnie unikał walki (decyzję o tym podejmuję sędzia)
  • drużyna przeciwna wycofa się z meczu w trakcie jego trwania (drużyna przeciwna otrzymuje automatycznie 2 punkty i wygrywa mecz)

dodatkowo sędzia może zarządzić zatrzymanie i rozpoczęcie rundy od nowa gdy:

  • roboty poruszając się po ringu nie będą miały ze sobą kontaktu przez 30 sekund
  • oba roboty niezależnie, w tej samej chwili opuszczą ring
  • roboty zaklinują się, lub w inny sposób wzajemnie unieruchomią

 

 
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gości 

Szukaj artykułu

Partnerzy


Tematy pokrewne