Rozpoczęcie pracy z Pascalem – Dev-Pascal

poniedziałek, 02 kwietnia 2012 22:44 Margot
Drukuj
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 

Jako środowisko programistyczne został wybrany program Dev-Pascal. Może nie jest to najlepszy program, jednakże w pełni darmowy, zawierający okienkowy edytor kodu źródłowego, podświetlanie składni, a także kompilator i debuger. Za jego pomocą możliwe jest tworzenie programów okienkowych i działających w konsoli.

Jak uruchomić pierwszy program.

Po zainstalowaniu programu, które nie powinno nikomu stwarzać problemów, należy przejść do utworzenia pierwszego projekty. Ponieważ program ma pewne niedogodności z tym związane, zostanie teraz omówione krok po kroku jak to zrobić. Proszę nie zrażać się wielością kroków, po ich wykonaniu wszystko będzie działać jak należy.

Krok 1.

Naciśnij przycisk „New project” – kółeczko z kwadratem, trójkątem i kołem w środku.
 

alt 

Krok 2.

Zaczynając swoją przygodę z Pascalem, będziesz pisał aplikacje konsolowe, zatem teraz należy wybrać „Console Application”.

 alt
Krok 3.

WAŻNE! Program domyślnie daje nazwę „Project 1” – project spacja 1. Niestety Dev-Pascal nie działa poprawnie gdy w nazwie projektu, ścieżce zapisu projektu, programu pojawia się spacja, dlatego wszystkie spacje należy usunąć! Zatem dajemy naszemu projektowi jakąś krótką nazwę bez spacji. Projekt domyślnie chce się zapisać w dokumentach, jednak zapisanie go tam jest złym pomysłem, gdyż ścieżka folderu zawiera spacje, programy nie będą działać poprawnie. Najlepiej zatem stworzyć własny folder z krótką nazwą, bez spacji, bezpośrednio na którejś z partycji.

 altalt
Krok 4.

Kolejnym etapem jest nadanie projektowi ikonki. Bez niej program nie zadziała. Zatem prawym klawiszem myszy klikamy na utworzony projekt i wybieramy „Project options”

 alt
Krok 5.

Teraz wybieramy „Load icon…” i wyszukujemy miejsce gdzie został zainstalowany Dev-Pascal, najczęściej jest to dysk C: Teraz wybieramy folder „Icons” i dowolną ikoną, zatwierdzamy.

 alt
Krok 6.

Jeżeli wszystkie kroki zostały wykonane poprawnie pierwszy program powinien się skompilować. Klikamy symbol ü , następnie „>>Execute<<” jeżeli mignęła nam czarna ramka, to znaczy że nasz pierwszy program zadziałał.

alt

Teraz można przejść do pisania własnych programów.


ZAPAMIĘTAJ!